Spring naar content
blog

De meest inspirerende social media trends voor 2023

   Door Salvador Troost

Dit is deel 1 van een tweedelige blog-serie.

 

Sinds een paar jaar zijn veel ondernemingen geswitcht van ‘we hebben social media omdat het moet’ naar ‘zonder social media gaat onze onderneming het niet volhouden’. Social media is een essentieel onderdeel van de performance-strategie geworden. Het voordeel van deze digitale transitie is dat het een hoop creativiteit naar boven haalt bij merken. Maar deze veranderingen nemen ook grote uitdagingen met zich mee; social media is ontzettend veranderlijk. Je wilt voorkomen dat je achter gaat lopen op je directe concurrentie. Merken weten immers steeds beter hoe ze zich moeten aanpassen aan verbeteringen in de algoritmes van social media.

Met name door TikTok is er een hele nieuwe dimensie gekomen in het social landschap. De wereldwijde groei van TikTok, van oorsprong een Aziatisch medium, heeft de meesterbreinen achter de ‘klassieke’ social platformen als Instagram en Facebook aan het denken gezet. Met de opkomst van het content type reels en met name de enorme hoeveelheid user generated content – het absolute USP van TikTok – is de concurrentiestrijd tussen de verschillende platformen vandaag de dag op het heetst van de strijd.

Wat TikTok daarin de voorsprong geeft, is dat het de macht aan creator heeft gegeven in plaats van de adverteerder. Binnen een paar jaar zijn er talloze niches en hypes ontstaan op het platform waardoor iedere gebruiker zich uren kan laten overspoelen door de content die bij hen past. Op dit moment ervaren we een transitie waarin Facebook, Instagram en zelfs YouTube proberen de groei van TikTok in te dammen. De vraag is, in hoeverre is dit aanstekelijke “dansjes-platform” te stoppen?

Deze veranderingen bieden mogelijkheden voor merken, influencers en adverteerders om hun merk, producten en diensten op een nieuwe en unieke manier in de markt te zetten. In een tweedelige blogserie deel ik de top 5 best practices voor social media trends voor 2023.

#1. No filter!

Echtheid is lang ver te zoeken geweest op social media. Voor veel mensen bestaat hun social feed momenteel uit ‘Het perfecte plaatje’, maar daar zien we een beweging ontstaan. Dit plaatje maakt steeds meer plaats voor een ongefilterde kijk in het leven van de mensen en merken die we volgen.

Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld van een van de meest gevolgde supersterren op ‘de gram’: Justin Bieber. In zijn feed zien we eigenlijk alleen maar ‘no filter’-foto’s, die zijn gemaakt zonder al teveel na te denken.

Mede door de opkomst van TikTok en het nog véél persoonlijkere BeReal verdwijnt het taboe rondom de perfectie op social media steeds meer. De gebruiker geeft steeds vaker de voorkeur aan de ‘echte’ en ongefilterde beelden en situaties waarin zij zich herkennen.

Ook Instagram geeft aan dat het algoritme gefilterde foto’s lager in de feed plaatst dan post’s zonder filters en bewerkingen. Dit blijkt ook uit een tweet van de zogeheten ‘head of Instagram’ Adam Mosseri van 20 april 2022. Waarin hij aangeeft dat content die echt door de gebruiker zelf gecreëerd is een hogere prioriteit krijgt in het algoritme.

Door deze veranderingen hebben we het gevoel dat we echt betrokken worden in het leven van die voorheen “onbereikbare influencer”. Ook merken krijgen deze transitie steeds beter onder de knie. Je wordt als kijker steeds vaker meegenomen in het proces achter de schermen, wat weer zorgt voor een beter beeld bij de mensen achter het grote plaatje. Een uitstekende keuze voor het opbouwen van een goed imago dus.

Zie onderstaand voorbeeld van het Britse streetwear kledingmerk Represent Clothing. Dit bedrijf heeft de pandemie gebruikt om hun social kanalen beter dan ooit in te zetten. In onderstaande posts nemen ze de doelgroep mee in een behind-the-scenes in hun productie en shoots.

#2: Interactie is key

Betrokkenheid tussen een merk en doelgroep is altijd al belangrijk geweest. Er zit echter een verschil tussen de doelgroep betrekken en écht de interactie opzoeken. Dit laatste zal het komende jaar alleen nog maar belangrijker worden. Door de constante toename van nieuwe merken, bedrijven en creators zul je beter je best moeten doen om je klanten zich betrokken te laten voelen bij je merk. Een van de beste manieren hiervoor is de interactie aan gaan.

Met de nieuwe functies van Instagram is het nog nooit zo makkelijk geweest om vraag en antwoord op een plek en op grootschalige wijze bij elkaar te brengen. Q&A’s zijn natuurlijk een bekend begrip geworden door de jaren heen, maar 2023 is het jaar dat je deze dan ook écht zal moeten gaan gebruiken.

Hieronder zie je hoe je met de ‘Stel een vraag’-sticker kunt inhaken op de interactie en tevens betrouwbaarheid van je merk.

7 Ways to Use the New Instagram Stories Question Sticker for Your Business

Buiten het feit dat je jouw doelgroep meer betrokken laat voelen binnen je onderneming, is het ook mogelijk om zeer nuttige informatie te achterhalen met beslissingen die je in de nabije toekomst moet gaan nemen. Denk aan nieuwe productlanceringen, maar ook content en updates waar je doelgroep de komende tijd behoefte aan heeft. Wat ontbreekt er nog in je plannen? Vraag het je meest trouwe volgers!

Via interactie kom je tot nieuwe inzichten dan de gebruikelijke feedback die je krijgt. Maak daar dus dankbaar gebruik van.

Dit was deel 1 van onze twee-delige blogserie ‘De meest inspirerende social media trends voor 2023’. Blijf ons volgen als je ook het tweede deel wilt lezen!