Met 48.000 werknemers verspreid over 800 vestigingen in 38 landen is SPIE de grootste multitechnische dienstverlener van Nederland. Ze laten gebouwen optimaal presteren, maken steden slimmer, faciliteren de energietransitie en verduurzamen industriële activiteiten. Spie brengt het in beweging.
De wereld is in ontwikkeling, en sneller dan ooit. SPIE heeft meer mensen nodig die aan de slag gaan om de wereld klaar te stomen voor morgen. SPIE zoekt nieuwe werknemers, ook in Nederland. Onder het motto ‘SPIE brengt het in beweging’ willen we laten zien wat werken bij SPIE betekent. Veel mensen kennen SPIE van de witte busjes, maar weten niet goed genoeg wat het bedrijf precies doet. Hoe zet je een campagne op die impact maakt op de arbeidsmarkt en tegelijkertijd lading geeft aan de merkbekendheid van SPIE?
Services
- Recruitment marketing
- Leadgeneratie
- Intensieve samenwerking met creatief bureau
- 100% video
- TikTok
- Instagram & Facebook
Strategie
- Funnel met 4 fases
- 50% van het budget naar een “koude” doelgroep
- Veel bereik door het inzetten van video
Samen met creatief bureau Wars is een arbeidsmerkcampagne ontwikkeld: ‘Dit is het voor mij’. Een campagne met een sterke verhaallijn, welke door de werknemers zélf wordt verteld. Die kunnen dat immers het beste.
We hebben deze campagne doorvertaald naar een gefaseerde campagne: van opvallen met de campagne tot het converteren door middel van gamification. Als je in de doelgroep behoort, zie je iedere fase van de campagne, in een doorlooptijd van 30 dagen. We hebben gekozen om video in te zetten, om drie redenen:
- We kunnen precies meten wie geïnteresseerd is aan de hand van de kijktijd;
- Het gevoel van de campagne kan beter worden overgebracht;
- En natuurlijk omdat ‘beweging’ gewoon heel goed bij het merk past.
In de eerste fase is de targeting breed: iedere Nederlander met de juiste interesses en personalia mag de opvallende campagne zien. Kijken ze de video voor het grootste deel af? Dan pushen we ze door naar fase 2, die al meer gaat over de voordelen van werken bij SPIE.

Social media stellen ons in staat om mensen te bereiken die online actief op zoek zijn geweest naar werkgevers. En ook mensen die interesse hebben in werken in dit vakgebied maar misschien niet actief op zoek zijn, willen we bereiken. Daarnaast is social media natuurlijk dé manier om visuele uitingen te tonen, om de merkbekendheid te vergroten.
We focussen ons op een jongere doelgroep; ze studeren nog, oriënteren zich op een eerste baan of zijn al begonnen aan hun eerste baan. Voor de doelgroep die we willen bereiken zijn de Meta- kanalen (Facebook en Instagram) en TikTok het meest geschikt. Meta blinkt vooral uit in de mogelijkheid om zeer gericht te targeten. TikTok past als kanaal perfect binnen de geest van de campagne, omdat TikTok-gebruikers die authentieke content van een merk zien, aangeven zich daar meer verbonden mee te voelen.
Zodra de kijker voldoende is opgewarmd met onze video, nodigen we ze uit voor een stukje gamification: SPIE ben jij? Dit is een leuke en vooral laagdrempelige manier om je te verbinden aan het merk. Deelnemers krijgen ook echt een waardevol advies op basis van de gegeven antwoorden. Is een deelnemer enthousiast aan het einde van de vragen, en heeft hij of zij interesse getoond in de cultuur van Spie? Dan kan hij of zij meteen zijn cv of LinkedIn profiel delen en neemt een recruiter contact op.
De continue optimalisaties en het testen van de beste funnel-opzet hebben gezorgd voor een hele vloeiende customer journey, waarin de doelgroep stap voor stap wordt meegenomen naar een volgende kennismaking met SPIE. We hebben bijna 2,5 miljoen unieke personen bereikt, allemaal binnen de doelgroep. Met 20% meer impressies en bijna 3 keer zoveel klikken als geprognotiseerd overtreft deze campagne alle verwachtingen.
De continue monitoring van de campagne over de verschillende fases, zowel binnen de platformen als met website data heeft ons veel geleerd over de inzet van de verschillende social kanalen voor een campagne als deze. In het vervolg gebruiken we TikTok uitsluitend voor merkbekendheid en brengen we op META extra focus aan onderin de funnel.
“Het is ontzettend fijn samenwerken met KickSo, ze schakelen snel en komen proactief met ideeën en oplossingen. Zo kunnen we het maximale uit onze campagne halen”
Ilse Aarts, Online Communicatie Adviseur SPIE
Best practices
- Gamification voor 'soft conversies'
- Iedere fase een eigen doelstelling
- Optimalisaties gedurende de gehele funnel