Spring naar content
boels_logo

Boels laat Europa op zijn grondvesten schudden met full-funnel campagne

Boels is één van Europa’s grotere verhuurders van machines voor onder andere grondverzet en tuin- en groenonderhoud. De lente is een belangrijk seizoen voor deze productcategorieën.

In Nederland herkennen we de oranje machines uit duizenden, maar dat is niet overal in Europa zo. In hun lente-campagne ‘Don’t break your project, Boels your project’ zijn dus niet alleen het behalen van conversies, maar ook het blijven bouwen aan de naamsbekendheid en het top-of-mind blijven bij de doelgroep belangrijke doelstellingen. Hoe zet je je internationale budgetten zo effectief mogelijk in over de customer journey én per land, voor een zichtbare piek in reserveringen van Boels—producten in de belangrijke lentemaanden?

Voor deze campagne hebben we intensief samengewerkt met creatief bureau MiX uit Amsterdam.

Services

  • Internationale campagnestrategie
  • YouTube advertising
  • Local shopping campaigns
  • Google Ads + Display Netwerk voor remarketing
  • Social media advertising
%
Stijging in ad recall
%
CTR in Google Ads
landen actief, overal target gehaald

zo hebben we dat gedaan

Strategie

  • See-Think-Do model
  • Meer dan 70% adspend naar brand consideration
  • Internationale optimalisatie
  • Seizoensgericht optimalisatie

Kennis is kracht

Grote verschillen in naamsbekendheid per regio maken het noodzakelijk om een gedegen doelgroep-onderzoek te doen, voor de effectiefste budgetverdeling. Dat hebben we gedaan aan de hand van verwachtte KPI’s als impressies, CTR en CPC. Die verwachtingen hebben we weer bepaald door de hoeveelheid relevante zoekopdrachten en naamsbekendheid te onderzoeken, maar ook bijvoorbeeld het aantal vestigingen per land. Ook alle advertenties – bestaande uit video’s, animaties, stills en productcatalogi – zijn inhoudelijk op ons advies door MiX geoptimaliseerd per taal, zelfs wanneer er binnenlands regionaal verschillen zijn, bijvoorbeeld in Tsjechië en Slowakije.

Boelscase_6 1

Continue optimalisatie, per kanaal & full funnel

We hebben een full-funnel aanpak weggezet over meerdere kanalen. YouTube Advertising was belangrijk in de See-fase, Meta was ondersteunend door de hele funnel en Google Ads zetten we voor remarketing in in de beslissense Do-fase.

Het online bereiken van de juiste B2B-doelgroep is best een flinke uitdaging. Om de juiste mensen te targeten en de boodschap écht over te laten komen, hebben we op YouTube non-skippable ads ingezet. Een extra laag slimme technologie voorkwam dat YouTube de ads ook uitserveerde naar irrelevante doelgroepen, zoals kinderen die via het account van hun ouders video’s kijken.

Kliks waren niet het hoofddoel, maar wel erg waardevol om de targeting verder te optimaliseren. Zo hebben we continu zoekwoorden en doelgroepen toegevoegd en verwijderd aan de campagne, voor het maximale effect. Vanwege de lage naamsbekendheid in sommige landen hebben we de See-fase zelfs verbreed naar Facebook en Instagram als extra kanalen.

Zoals verwacht was Google Ads uiteindelijk het belangrijkste conversiekanaal. De strategie die we hanteerden was gericht op het binnenhalen van de meest kwalitatieve leads, niet perse zoveel mogelijk klikken – echter wel tegen een zo hoog mogelijk vertoningsaandeel en een zo laag mogelijke CPC en CPA. Zo concludeerden we bijvoorbeeld dat maandag en dinsdag belangrijke conversiedagen zijn.

Resultaat

Continue optimalisaties en versnippering van het budget over de customer journey, regio’s, zoekwoorden, doelgroepen en productgroepen heeft de campagne uiterst efficiënt gemaakt. 32 miljoen keer hebben we Europese vakmannen en -vrouwen bereikt, 77% meer dan verwacht. De CTR op Google Ads lag gemiddeld op maar liefst 13,95%. In de landen waar Boels al bekend was, hebben we een CTR op Google Ads bereikt van tot wel 25%. Ook zijn er vanuit Google Ads ruim 15.000 bezoeken aan Boels-vestigingen te attribueren.

De continue monitoring van de campagne op landelijk niveau heeft ons veel geleerd over de doelgroep. We weten nu dat we Nederlanders en Duitsers al eerder in de funnel kunnen stimuleren tot een conversie, want de ratio’s en CPA’s liggen daar het laagst. In Slowakije hebben we later juist een algemene ‘tool rental’-campagne geactiveerd, om te kunnen concurreren met lokale spelers die meer impressies pakten. Ook zijn aankopen sterk afhankelijk van het lokale weerbericht en vakantieperiodes.

Best practices

  • See-Think-Do model
  • Meer dan 70% adspend
  • Internationale optimalisatie
  • Seizoensgericht optimalisatie
%
Stijging in ad recall
%
CTR in Google Ads
landen actief, overal target gehaald