Spring naar content
blog

Google Consent Mode V2: Observaties & aanbevelingen

Door Marijn Versteeg

Op 6 maart introduceerde Google de Consent Mode V2. Dit heeft voor zowel gebruikers als marketeers belangrijke gevolgen. Hoewel het voor websitegebruikers kan betekenen dat ze vaker cookie pop-ups moeten wegklikken, speelt deze verandering een cruciale rol in de privacybescherming en de naleving van wetgeving. Voor marketeers brengt het enige uitdagingen met zich mee, met name wat betreft Google Ads campagnes en omdat het meer dataverlies veroorzaakt.

3 observaties van de afgelopen maand

Sinds de introductie van Consent Mode V2 hebben we verschillende trends waargenomen:

  1. Cookie management: Veel klanten hadden voorheen geen cookie pop-up op hun website, waardoor alle data verzameld kon worden. Met de nieuwe instellingen via een zogenaamde CMP (consent management platform) hebben gebruikers nu de mogelijkheid om cookies te weigeren of te beheren. Dit geeft hun meer controle, maar resulteert ook in een verlies van data voor websitebeheerders.
  2. Dataverlies: We hebben dataverliezen waargenomen variërend van 3% tot 15% in termen van bezoekersaantallen, conversies en omzet. Dit verlies is veelzeggend en kan de effectiviteit van marketingcampagnes beïnvloeden.
  3. Impact op remarketing doelgroepen: Binnen Google Ads hebben we gezien dat remarketing doelgroepen aanzienlijk minder data ontvangen, wat vooral gevolgen heeft voor campagnes zoals Performance Max en Display remarketing. Dit beperkt de mogelijkheid om doelgericht te adverteren op basis van gebruikersgedrag.

3 aanbevolen instellingen

Gezien deze ontwikkelingen adviseren we enkele instellingen nauwkeurig na te lopen:

  1. Google Tag Manager (GTM):
    • Activeer in de containerinstellingen het vinkje ‘Toestemmingsoverzicht aanzetten’. Dit helpt bij het beheer van de gebruikerstoestemmingen op een georganiseerde manier.
  2. Google Tag Manager & GA4:
    • Ga bij je GA4 Tags in GTM na of –> Geavanceerde instellingen –> Instellingen voor toestemming –> ‘Geen aanvullende toestemming nodig’ aan staat. Staat deze op ‘Niet ingesteld’ dan zal je in GA4 bij ‘verkeersacquisitie’ zien dat alle conversies en omzet wordt toegeschreven aan ‘not-set’ of ‘direct’ verkeer.
    • Ga in Google Analytics 4 (GA4) naar –> Beheer –>
      Gegevensverzameling nalopen of alle signalen en vinkjes hier zijn op groen staan.
  3. Experimenteer met cookie pop-up instellingen: Analyseer de impact van verschillende instellingen via tools als Cookiebot.com om het dataverlies te minimaliseren. Voor veel klanten hebben wij het dataverlies teruggebracht naar 3% tot 5%.
    • We kiezen bij de meeste klanten voor: Explicit consent –> Inline Multilevel –> Allow all /Selection
    • Geef de ‘Alles toestaan’ button een opvallende kleur, bijv. oranje of groen’.
    • Speel met de tekst op deze button. Wij werken vaak met ‘Ok, prima’.

Meer weten over Consent Mode V2?

Wil je meer te weten komen over Google Consent Mode V2 of heb je dit nog niet toegepast op je eigen website of webshop? Neem dan contact op met KickSo. Wij zorgen ervoor dat alles correct wordt ingesteld.