Spring naar content
blog

Zorg dat je in 2024 klaar bent voor server-side tagging – Deel 1

Door Marijn Versteeg

Grip op je data wanneer Thirdparty cookies verdwijnen.

Online marketeers zijn altijd op zoek naar manieren om de effectiviteit van hun campagnes te meten en te sturen. Vermoedelijk zullen de Third-party cookies begin 2025 gaan verdwijnen. Google heeft de deadline al enkele keren uitgesteld. Deze grote update vormt een grote uitdaging voor de marketeer om de grip op data te houden. Er is gelukkig een oplossing: server-side tagging. We vertellen je hier graag meer over in een tweedelig blog.  

  1. In dit blog leggen we uit wat de update en server-side tagging zijn. 
  2. In het volgende blog gaan we in op onze bevindingen en ervaringen met de data bij onze klanten die server-side tagging al actief hebben. 

First en Thirdparty cookies.

Laten we bij het begin beginnen. Cookies, wat zijn dat ook alweer?
Een cookie is een klein bestandje dat een website op je computer, smartphone of tablet plaatst tijdens je bezoek aan een website. Op deze manier wordt informatie verzameld over de websitegebruikers.

We maken onderscheid tussen twee soorten cookies: First-party cookies en Third-party cookies.  

  • First-party cookies worden door de website zelf geplaatst.  
  • Third-party cookies worden geplaatst door een derde partij, zoals bijvoorbeeld Google en Meta.  

Door deze cookies wordt meer inzicht verkregen in het gedrag van de bezoeker op de website óf de data kan worden ingezet voor advertentiedoeleinden.

Deze laatste categorie cookies zal dus gaan verdwijnen, wat ervoor moet zorgen dat mensen niet zomaar meer door anonieme bedrijven gevolgd worden. Dit komt de bescherming van de privacy van de websitebezoeker ten goede.

De afgelopen jaren is er al aardig wat uitgefaseerd op het gebied van cookies. Zo worden deze cookies al langere tijd geblokkeerd door Apple (iOS) en browsers zoals Safari en Firefox. Google Chrome heeft aangegeven begin 2025 cookieless te zijn.  

server side 1

De gevolgen voor online marketing.

Geen cookies, geen data. Je zult begrijpen dat dit grote gevolgen heeft voor het inzicht in je online marketingactiviteiten. Deze ontwikkeling maakt het ingewikkeld om nog iets te zeggen over je online prestaties. 

  • Inzichten in het aantal nieuwe bezoekers of gebruikte kanalen zijn lastig te verkrijgen.  
  • Ook zullen je advertentiecampagnes minder effectief zijn. Google en Meta bepalen op basis van data en algoritmes waar, wanneer en wie het beste een advertentie onder ogen kan krijgen. Het verdwijnen van cookies heeft dus impact op de resultaten van je online advertentiecampagnes. 
  • Het gebrek aan cookies zorgt voor minder nauwkeurige kenmerken om op te targetten. Je bereikt je doelgroep dus steeds lastiger.

De oplossing: Server-side tagging.

Server-side tagging biedt een oplossing. Met deze methode wordt waardevolle informatie over je websitebezoekers niet rechtstreeks naar derde partijen gestuurd, maar via je eigen server. Je creëert als het waren een tussenlaag. Dit geeft je meer controle over welke gegevens worden gedeeld en met welke software. 
 
Een bijkomend voordeel is dat browsers deze opgeslagen gegevens niet beschouwen als Third-party, maar als First-party informatie. First-party cookies zijn nog niet verboden, dus ze kunnen nog steeds worden geplaatst en gebruikt. Dit betekent dat je als adverteerder toegang hebt tot de informatie die nodig is en deze eenvoudig kunt doorsturen naar externe platformen via Google Tag Manager. Kortom je data is veiliggesteld.

server side 2

De voordelen van server-side tagging:

  • Genereer tot 30% meer conversies en omzet met server- side tagging. 
  • Je datastroom kan niet geblokkeerd worden. 
  • Je verkrijgt diepgaand inzicht in de effectiviteit van je campagnes, meer data betekend betere resultaten.  
  • Het is meer in lijn met de AVG, omdat je zelf controle houdt over welke data met welke software wordt gedeeld. 
  • Jouw data staat op je eigen server. Dit kan via een Google Cloud server, of via een gespecialiseerde partij als Taggrs die dit heeft ingericht op servers in Nederland. 
  • Je bent niet meer afhankelijk van Third-party cookies, waardoor server-side tagging een duurzame oplossing is. 

De nadelen van server-side tagging: 

  • Het opzetten van de server en de koppeling met Google Tag Manager is niet eenvoudig en vereist enige expertise. 
  • Je moet erg goed je nieuwe datastroom testen ten opzichte van de huidige ‘client-side’ datastroom. 
  • Je moet rekening houden met bijkomende kosten, omdat je een kleine eigen server huurt tegen een maandelijks tarief waar al je gegevens van je websitebezoekers worden opgeslagen. 

Hulp nodig bij een soepele overgang naar de cookieless era?

Loop voorop in de overgang naar de cookieless era. Benieuwd wat KickSo hierin voor je kan betekenen? Neem contact met ons op!