fbpx

Marketing Automation

Het creëren van leads of prospects is vaak stap één in het online marketing proces. Maar de overgrote meerderheid van deze mensen is nog niet direct bereid om van je te kopen. En waar zitten ze dan in hun customer journey? En welke lead is waarschijnlijk het meest geneigd om over te gaan tot conversie?

Marketing automation zorgt ervoor dat je deze fase kan identificeren, en de prospects sneller laat converteren door gepersonaliseerde content toe te sturen. Hierdoor verkort je het marketing en salesproces, en zorg je ervoor dat je het meest haalt uit je leads en prospects.

Waarom die dienst?

Het creëren van leads of prospects is vaak stap één in het online marketing proces. Maar de overgrote meerderheid van deze mensen is nog niet direct bereid om van je te kopen. En waar zitten ze dan in hun customer journey? En welke lead is waarschijnlijk het meest geneigd om over te gaan tot conversie?

Marketing automation zorgt ervoor dat je deze fase kan identificeren, en de prospects sneller laat converteren door gepersonaliseerde content toe te sturen. Hierdoor verkort je het marketing en salesproces, en zorg je ervoor dat je het meest haalt uit je leads en prospects.

marketing automation
customer journey

Wat is die dienst?

Marketing automation is het gebruik maken van software en tools die sales en marketing ondersteunen door het automatiseren van taken. Hierbij ligt de focus op het binden van leads en klanten, en worden zij door de customer journey heen geleid. 

Dit wordt gedaan door ze op het juiste moment, de juiste informatie toe te sturen. Dit juiste moment wordt bepaald door “triggers”. Bijvoorbeeld; het openen van een e-mail, klikken op een link, of het doen van een aankoop. Het sturen van informatie wordt vaak gedaan via e-mail. Uiteindelijk is het doel van marketing automation om leads sneller en vaker te laten converteren.

De customer experience staat bij marketing automation centraal, hierbij kunnen we in de basis deze onderscheiden in:

  1. De buyer journey: alles tot en met de aankoop
  2. De customer journey: alles na de aankoop

 

Vaak worden deze samen als customer journey genoemd. Hierbinnen vallen een aantal stadiums in het besluitproces:

Buyer journey:

  1. See → Leads maken kennis met jou en je product of dienst.
  2. Think → Leads overwegen het product of dienst af te nemen.
  3. Do → Conversie! Ze schaffen je product of dienst aan.

 

Customer journey:

  1. Care → Dit staat voor klantloyaliteit en alles wat er in deze fase wordt gedaan om klanten aan je te binden voor eventuele herhaalaankopen, upsells, of cross sells.

 

journey

Marketing automation zorgt er dus voor dat d.m.v. de eerdergenoemde “triggers” het zichtbaar wordt in welke fase een lead of klant zit, waardoor er passende en gepersonaliseerde communicatie toegestuurd kan worden naar hen. Hierdoor wordt een lead geleidelijk door de buyer journey heen geloodst met het uiteindelijke doel; conversie. Dit hele proces heet lead nurturing.

Marketing automation zorgt ook voor:

  1. Het verhogen van de betrokkenheid door bijvoorbeeld een verwelkoming e-mail serie waarmee je nieuwe klanten informeert over je bedrijf en je aanbiedingen. Hierin zijn “thank you” mails heel belangrijk.
  2. Het kunnen identificeren welke leads sneller converteren door scores toe te voegen, bij het openen van e-mails, clicks, etc. Hiermee verkort je het marketing en salesproces en ben je minder tijd kwijt van lead naar klant. Dit omdat je weet wie er meer aannemelijk is om te kopen, en je de aandacht op die leads zet. Dit heet ook wel lead scoring.
  3. Het kunnen identificeren van je “beste klanten”, door de engagement en scores te bekijken. Van deze mensen kunnen vervolgens ambassadeurs gemaakt worden.
  4. Het ondersteunen van de sales afdeling door beter gekwalificeerde leads aan te leveren.

Er zijn verschillende soorten software die gebruikt kunnen worden voor marketing automation. Al deze tools hebben uiteenlopende functionaliteiten. Zelf zijn wij reseller en agency partner van ActiveCampaign. De opties die zij bieden hebben naar onze mening de beste prijs/kwaliteit verhouding en sluiten naadloos aan bij onze strategieën.

De eerste stap van marketing automation is altijd het verzamelen van contactinformatie, ofwel leads. Dit wordt vaak gedaan via social advertising of SEA, waarbij er altijd iets aangeboden wordt in ruil voor de gegevens van de lead. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een gratis e-book
  • Een gratis white paper
  • Een gratis stappenplan
  • Een gratis webinar
  • Nieuwsbrieven
  • Korting in ruil voor gegevens

Wat zijn de voordelen van social media marketing?

Wat zijn de voordelen van KickSo?

office kickso